week 1

8 februari 2018 - Paramaribo, Suriname

Vandaag ben ik exact één week hier, dus nog 11 te gaan!

Afgelopen maandag ben ik begonnen bij mijn nieuwe stage. Het is nog wel even wennen, maar dat is ook logisch. De werkwijze hier is dan ook compleet anders dan in Nederland. Werken met een computer hebben ze daar ook nog niet uitgevonden, de structuur is ook ver te vinden (in Nederland bijvoorbeeld haha) en de communicatie onderling is ook nog een dingentje..   al met al; het is een chaos. Gelukkig zijn de mensen wel vriendelijk en ik vermaak me prima op de werkvloer. Het ziekenhuis draait op dit moment ook niet zo best.. afgelopen week hadden we bijvoorbeeld maar 12 patiënten liggen. Geld speelt hierbij een belangrijke rol, want sommige patiënten hebben geen geld om in het ziekenhuis te zijn en blijven om deze reden weg. In Nederland hebben we zulke zaken goed geregeld met een verzekering, maar hier is dat echt problematisch. Verzekeringen vergoeden het vaak niet of ze moeten alsnog bepaalde onderzoeken zelf betalen en die zijn niet al te goedkoop..

De koers is trouwens voor ons wel erg gunstig. 9,4 SRD (Surinaamse dollar) is nu gelijk aan 1 euro. Dit betekend dat we uitgebreid uiteten kunnen bij zus &zo voor maar €8,- de man. Zondag hebben we daar heerlijk gegeten. Gister waren we alle drie vrij en gingen we daar natuurlijk ook ontbijten, we raakten in gesprek met twee andere anderen. Na enkele minuten kwam ik er al snel genoeg achter dat de  twee meiden uit Almkerk/Nieuwendijk kwamen en dat ik zelfs met één van hen nog op dezelfde middelbare school gezeten had! Op zo’n moment zeggen we; Wat is de wereld toch klein!

In mijn vorige blog schreef ik over een papegaai die ons ’s nachts behoorlijk wakker hield. Ik vermoed dat zelfs de buren mijn blog gelezen hebben, want hij wordt sinds kort naar binnen verhuisd ’s nachts! EINDELIJK NACHTRUST. Grapje, want muskieten slapen niet  en de dames en ik zijn dus ook flink versierd met van die mooie rooie, jeukende plekjes. Ik denk dat ik mijn klamboe toch maar wat beter moet afsluiten..

tot nu toe geniet ik met volle tuigen van dit prachtige land, maar heb ik ook wel een beetje heimwee.. niet naar het weer (de zomer hier is prima te doen) , maar wel naar mijn vriendinnetjes, familie en vriendje natuurlijk. skypen en facetimen is dan ook ontzettend fijn om te doen met het thuisfront en dit doe ik dan dagelijks. Wel leuk is dat ma en ons Chrissie (nichie van ons) in April me op komen zoeken! Ik heb er nu al zin aan!

Aankomend weekend ben ik lekker vrij! We hebben nog geen plannen gemaakt over wat we gaan doen, maar dat komt vast allemaal wel goed ; no spang! Misschien dat ik dan toch nog bruin wordt, want nu ben ik nog best een beetje witjes..

Ik zal gauw weer schrijven!

Houdoe

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Petra Tieman:
    19 februari 2018
    Leuk om te lezen Emma. Je hebt al veel indrukken opgedaan op stage en erbuiten.