Mijn eerste indrukken

3 februari 2018 - Paramaribo, Suriname

Zo, dag 1 zit er op.

Gisteravond zijn Julia, Demi en ik aangekomen in het tropisch en warme (28/30 graden) Suriname. En ja, dit merk je meteen als je uit het vliegtuig stapt. We werden op het vliegveld ook liefdevol ontvangen door Sam. Sam is de oom van ons docent die de begeleiding vanuit Nederland regelt. Wij wonen ook in het huis tegenover Sam. De rit van het vliegveld naar ons huis duurde zo’n 1,5 á 2 uur. tijdens die rit heb ik mijn ogen uit gekeken. Wat een indrukken kan een mens maken in zo’n korte tijd! Het eerste wat me opviel; ze rijden hier links en het stuurt zit dus ook aan de rechterkant.  Ook de wegen zijn matig geasfalteerd en voor elke drempel moet er goed geremd worden.  langs de weg zijn ook allerlei kraampjes met fruit, naast een prachtige villa, staat een krot van golfplaten. Maar de natuur is prachtig! Zoveel bomen en groen, het is bijzonder mooi!

Dag 1 was erg actief, ook voor mijn doen. We stonden vroeg op, omdat we vandaag een rondleiding door de stad kregen van Wim (ja, een Nederlandse man).  We hebben enorm veel gezien, waaronder de markt, het onafhankelijksheidsplein, standbeeld van koningin Wilhelmina en de palmentuin.  Hij heeft ontzettend veel verteld, maar helaas is niet alles blijven hangen..  De supermarktjes hier noemen ze ‘’de chinees’’  en ze zijn ook piepklein! Dus hebben we vandaag een grote supermarkt opgezocht en daarbij kwamen we ontzettend veel Nederlandse producten tegen! Zo staat er nu o.a. Calvé, Brabantse knakworsten en tomatensoep van markkant in de kast.

Overigens is de bevolking wel erg verschillend hier van wat ik er tot nu toe van gemerkt heb. Als de dames en ik over straat lopen wordt er veel gesist en geroepen. Het gaat van ‘’ey blanke meisje’’ tot ‘’wil je met me trouwen?’’. Maar ook heb ik met hele lieve, eerlijke mensen gesproken. We zijn in ieder geval goed en vaak gewaarschuwd voor een aantal dingen; zo is de palmentuin ontzettend gevaarlijk als het donker is en moeten we bepaalde steegjes en buurten vermijden. De buren zijn trouwens ook erg gezellig, hun papegaai iets minder.. het leek net of er afgelopen nacht een aap naast mijn bed zat te jengelen.. maar zoals ze hier zeggen; no spang!

Ook weet ik wat een jetlag inhoud en ‘’wennen aan de cultuur’’ is ook geen pretje.. Heel de dag voelde ik me suf en had ik last van hoofdpijn, toen we weer in het huisje kwamen ging het fout. Gelukkig was deze zuster in spé goed voorbereid en had ik medicijnen meegenomen tegen van alles en nog wat en was ik na enkele uren weer de oude!

Morgen hebben we een rust dagje ingepland en gaan we genieten met onze voetjes in het zwembad!
Zondag is het weer een actieve dag voor ons en trekken we er met zijn drieën op uit om heerlijk cultuur te snuiven!

Ps.: Parbo bier lijkt op Jupiler en ze hebben hier nog flessen van één liter! Proost!

1. Sanne:
    Klinkt goed dames! Have Fun xx
  2. Johan hania:
    Have fun en parbo Proost👍
  3. Corine Hoogendijk:
    3 februari 2018
    Leuk geschreven en doe voorzichtig met die mannen!
  4. Romy:
    Leuuk! Één liter 😯. Perfect! Geniet ervan, ik kijk uit naar je nieuwe blog 🤗
  5. Petra Tieman:
    3 februari 2018
    Wat leuk om jouw blog te lezen. Jullie hebben al veel gezien. Geniet van alle indrukken. Ik spreek je snel!