retourtje naar NL

16 maart 2018 - Paramaribo, Suriname

Lieve mensen, daar ben ik weer..

Dit keer geen verhaal over hoe leuk het land is of wat voor ervaring ik heb opgedaan.
Deze blog heeft een zwart randje, maar toch wil ik hem met jullie delen.

Vorige week kreeg ik te horen dat het slecht ging met mijn oma. Mijn oma had dementie en iedereen weet dat, dat een aflopende zaak is. Toch kwam het onverwachts dat het slecht met haar ging, terwijl ik voorafgaand mijn vertrek naar Suriname er rekening mee gehouden had.  sindsdien kreeg ik elke dag weer een berichtje dat het steeds een beetje slechter ging. Op een gegeven moment werd me duidelijk dat mijn oma wel eens kon gaan overlijden, terwijl ik zo ver weg ben.  Ik zou afgelopen weekend weg gaan voor tweedaagse trip (tot en met maandag 12 maart) naar de marie blache, deze heb ik afgezegd, want daar zou ik onbereikbaar zijn..

Afgelopen vrijdag 9 maart heb ik voor het laatst met mijn oma gesproken via facetime. Ze keek haar ogen uit naar me! Ook al snapte ze er maar weinig van, dat ik er niet ''echt'' was, doet het me goed dat ze dacht dat ik wel bij haar was. Ze probeerde nog de tablet vast te pakken, zodat ze me aan kon raken. Het is hartverscheurend, als je elkaar vast wilt pakken en dat kan niet.  Niet wetende dat haar laatste woorden naar mij toe ''tot morgen'' zouden zijn..

Afgelopen maandag 12 maart is mijn oma overleden.
Toevallig was ik net aan het facetimen met mijn tante, oom en neef.
Ik heb mijn laatste woorden naar mijn oma uitgesproken en ik zei haar tot twee keer toe; ''doei oma'' . Enkele minuten later was mijn oma overleden.
Het feit dat ik erbij was, van zo'n grote afstand, dat is speciaal en ontzettend bijzonder. Het had zo moeten zijn, dat is wat mijn hart me zegt.

Het gevoel dat je denkt dat je helemaal alleen bent in zo'n situatie is lastig..  Je wilt bij je familie en vriend zijn en dat gaat niet. Aan de ene kant ben ik blij, dat ik dan in 2018 mag leven, waarin veel mogelijk is met je telefoon. Ik heb veel contact met mijn familie, wat ontzettend fijn is. Ook Demi, Julia en andere vrienden in SU vrolijken me graag op! zo heb ik nu al 2 middagen op rij aan het zwembad gelegen en is er morgen een bbq met echte kaaimannen vlees. Ik probeer nu toch op mijn manier nog een beetje te genieten.

Aanstaande zaterdag zal ik voor 8 dagen weer in NL zijn.
25 maart zal ik terugkeren naar SU.

veel liefs,

Emma