Brownsberg en stone eiland

25 februari 2018 - Paramaribo, Suriname

joe! Ik ben weer terug van weg geweest, want we zijn namelijk 2 dagen op pad geweest met een super toffe groep mensen. We zijn namelijk naar brownsberg en stone eiland geweest.

de groep met wie we gingen hebben we leren kennen bij het zwembad, zij zijn ook allemaal stagiaires. we waren in totaal met een groep van 12. één gids, één kokkin en wij.

Zaterdag gingen we al vroeg in de morgen (8:00) met de bus naar Brownsberg. Het was zo'n 3 uur rijden, viel best mee. onderweg hadden we het prima naar ons zin; de carnavals muziek stond op en het klonk naar een koor van 10 valse stemmen. top dus!  Toen we berg op moesten, was het wel een beetje spannend.. bij elke bocht werd er flink getoeterd, want als er een tegenligger aan zou komen, dan waren we écht de sjaak..    Het wegdek was ook slecht. het wegdek had de kleur oranje, dit komt doordat er veel ijzerdeeltjes in dat wegdek zit. verder zaten er veel gaten en plassen in het wegdek. stil zaten we dus niet ;)

Toen we eenmaal op de plaats van bestemming waren, keken we onze ogen uit. wat is de natuur daar toch prachtig. al snel gingen we de jungle in om naar de top van de berg te gaan en daarna hebben we nog een wandeling van 3 kwartier gemaakt op naar de Leo waterval te gaan. De tocht was soms best pittig en zeker als je een conditie van 0,0 hebt. Ik heb dan ook besloten dat ik misschien toch maar eens moet gaan sporten....  de waterval was ook prachtig om te zien en natuurlijk heb ik er even onder gestaan. Ik bedoel ook écht maar even, want het water is behoorlijk koud. Gelukkig hebben we de foto's nog :). het water van de waterval is ook bronwater. De gids vertelde ons dat het prima drinkwater is en ja.. het smaakte écht naar normaal water. ik hoopte op een frissere smaak, maar nee..

We hadden geluk dat het niet had geregend tijdens de wandelingen, want deze was wel opgegeven. Maar toen we weggingen vanuit Brownsberg naar stone eiland begon het ook verschrikkelijk te regenen. 'Het dondert en het bliksemt van Guus Meeuwis paste perfect bij het weer en werd ook weer uit volle borst gezongen. de terugweg was trouwens ook wel spannender, dan de heenweg. we hebben één keer geschreeuwd met zijn alle, maar we zijn heelhuids op stone eiland aangekomen.

Na aankomst hebben we niet veel meer gedaan. alleen 's nachts zijn we nog op slangen jacht geweest, maar we hebben niets gezien. We hadden ook een meer op 20meter afstand van onze hangmatten kamp en dat was G E N I E T E N! het water is warm en er zwemmen visjes in die je schoon poetsen. Zeep hadden we dus niet meer nodig haha. Ik heb in ieder geval heerlijk in mijn hangmat geslapen en dit is ook bijna het enige wat ik de volgende dag nog gedaan had. Ik verrekte van de spierpijn, maarja.. je kan niet alles hebben. in de middag zijn we nog met een bootje naar het brulapen eiland geweest en (jaja) daar hebben we inderdaad brulapen gezien en gehoord! ik verwachtte natuurlijk een flink beest, want ze maken dan ook een flink geluid. Het beesie was uiteindelijk nog best klein, maar wel schattig! Ook hebben we luiaarden gezien! ze doen ook écht geen ene flikker. 1 keer per week komen ze naar beneden (ze leven dus in een boom) om te poepen en te plassen en that's it.

op de terugweg was iedereen bek af en was de muziek ook minder spannend. ik ben vast en zeker een hoop vergeten op te schrijven, maar het was een ervaring die ik niet wil vergeten!

1. Corine Hoogendijk:
    26 februari 2018
    Hey Emma!
    Klinkt allemaal heeeeeel relaxed.... wat een super kans om deze stage hier te kunnen lopen... Moet je ook nog werken??? Weet je zeker dat je heel wat bijgeleerd terug komt?
    Of is het gewoon stiekem een superlange tropische vakantie....??
    Geniet ervan meid!
  2. Petra Tieman:
    27 februari 2018
    Leuk dat jullie al vrienden hebben gemaakt en met elkaar zoveel hebben beleefd. Ik ben benieuwd naar de foto's van de prachtige natuur 😊
  3. Emma van Beek:
    6 maart 2018
    haa corine!
    zo klinkt het niet alleen, dat is het ook! Het is inderdaad geweldig om hier te mogen zijn en ja ik moet zeker ook werken, zo'n 4 dagen per week en elk weekend vrij ;)
    Ik hoop dat ik nog veel mag leren en elke dag leer ik weer wat nieuws!
    groetjes!!