een kleurrijk land

5 maart 2018 - Paramaribo, Suriname

HOLI PHAGWA

Het feest van het jaar wordt hier ook wel gezegd en daar is niets aan gelogen!
afgelopen vrijdag was het dan zo ver, holi phagwa!

Holi Phagwa is van oorsprong een hindoestaans feest. Het feest een combinatie van 3 feesten in 1. Het lentefeest, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en een Nieuwjaarsfeest.

Door miljarden Hindoes wordt elk jaar weer het Holifeest of Phagwa gevierd. In Suriname is dit feest al lang niet meer een specifiek Hindoefeest, maar heeft een karakter van een nationale feestdag. Het feest wordt gevierd door alle lagen en etnische groepen in het land. kortom; iedereen mag meegenieten!

Het Phagwafeest in Suriname, India en vele andere landen een feest van kleuren, geuren, melodieën en vreugde. Het delen van vreugde met elkaar, waarbij er geen verschil bestaat in, van wie rijk en wie arm is, wie groot of wie klein is (geld dus ook voor mij) , wie blank of zwart is. Symbolisch wordt de blijdschap en de vreugde die de mensen ervaren en tot uitdrukking gebracht door elkaar op uitbundige wijze te besprenkelen met een verscheidenheid aan geur- en kleurstoffen zoals hier in de Palmentuin en op het onafhankelijkheidsplein.

In de straat waar wij wonen, wonen over het algemeen Hindoestanen. en in de vroege ochtend begonnen onze buren al met het vieren van het holifeest en dit deden zij niet al te zachtjes.. ze waren namelijk aan het zingen en instrumenten aan het bespelen. Het klonk prachtig, daar kan ik niets over zeggen, maar het feit dat dit naast ons bed gebeurde rond 8:30, dat was toch een beetje jammer..

Na enkele uren van stilte, begonnen de buren weer met muziek te maken en wij konden het niet laten om even een kijkje te nemen. We werden hartelijk ontvangen en we hebben met iedereen die daar was een hand geschud met als groet '' Subh holi'' wat betekent: fijne holi phagwa.  we waren wel even vergeten dat er die dag natuurlijk met kleurpoeder gegooid zou worden en dus werden we meteen besmeerd met allerlei kleuren en parfum.. ik kon dus meteen mijn leuke jurkje in de was mikken. .

En toen was het tijd voor julia en mij ons witte holi shirt aan te trekken. iedereen doet namelijk wit aan, want dan zie je de kleuren juist goed die op je worden gegooid en heeft iedereen een uniek shirt!  Al snel werden we opgehaald door de buren om mee muziek te gaan maken. we moesten op een kar mee en we werden eigenlijk meteen besmeurd met poeder..  enkele straten verderop werd er muziek gemaakt bij iemand in de tuin. het muziek maken gebeurd op bijzondere wijze. men zit dan op de grond, in een rechthoek tegenover elkaar, de mannen hebben instrumenten en de vrouwen zingen alleen. van het zingen heb ik ook geen enkel woord kunnen verstaan, maar het klonk goed! als bedankje dat we bij iemand waren kregen we eten en drinken. het smaakte goed en ik had een heerlijk Heineken biertje :D

nadat we weer netjes thuis af werden gezet, gingen julia en ik (met onze poeder) naar de palmentuin. dat is the place to be! samen met nog honderden andere mensen werd er gedanst, gezongen en poeder gegooid. na een uurtje waren we onherkenbaar en zagen we eruit als een wandelende kleurplaat! we hebben ontzettend genoten, samen met de andere meiden die we hebben leren kennen van ons tripje naar brownsberg!  in de avond gingen we naar het onafhankelijkheidsplein. daar leek het wel een festival! helaas, zijn we er niet lang gebleven, want we waren echt bek af..  achteraf bleek dat the partysquad ook nog had opgetreden, maar daar hebben dus niets van meegekregen.. volgende keer beter; ik zie ze wel weer op een festivalletje in Nederland haha.

toen we thuis kwamen ben ik ook direct onder de douche gestapt en leek wel een kleurenmodder wat er van me af kwam.. na 3 keer mijn haren gewassen te hebben en 4 keer mijn huid goed geschrobd te hebben, zat er nog blauw/groen in mijn haar! En dit mooie kleurtje schijnt er nog er wel een paar weekjes in te blijven..

de kleren heb ik maar weggegooid, daar was namelijk geen redden meer aan..

al met al; het was een top feest!

1. Emma van Veen:
    6 maart 2018